Trei instanțe de judecată din România obligă compania Wizzair să re-angajeze personalul concediat sub pretextul pandemiei

La începutul pandemiei de coronavirus, în aprilie 2020, compania aeriană maghiară low-cost Wizz Air a anunțat reducerea numărul de angajați cu aproximativ 1000 (20% din personal la nivel global). Decizia putea fi privită ca fiind necesară, având în vedere impactul major al pandemiei asupra industriei aeriene. 

 

Instanțele de judecată din România nu au fost de aceeași părere și au considerat nejustificate concedierile efectuate. Tribunalul București notează faptul că demiterea nu s-a bazat pe motive reale și serioase, deoarece compania aeriană nu a reușit să demonstreze că avea dificultăți financiare majore. Printre altele, instanța subliniază că Wizz Air a angajat după concediere nouă piloți noi pentru același post desființat în urmă cu două luni și jumătate.

 

În plus, Wizzair a continuat să se extindă cu peste 15 baze noi, adăugând cel puțin 10 aeronave și 143 de rute aeriene, toate acestea fiind însoțite de o campanie masivă de recrutare. În Iulie 2020 se publicau anunțuri pentru a recruta însoțitori de bord pentru baza de la Bacău.

 

Reducerea numărului de angajați sub paravanul pandemiei a fost însă considerat de companie un moment oportun de a scăpa de angajații “dificili”, care nu se conformau cu ușurință cerințelor superiorilor, refuzând, de pildă, să lucreze în timpul zilelor libere. Lucrurile au ieșit la iveală când surse din media au intrat în posesia unei înregistrări audio în care șefii din companie discutau pe cine să concedieze. 

 

Conform unei publicații norvegiene, managerul detașamentului de zbor al companiei ar fi declarat: „Știm cu toții personajele care sunt întotdeauna bolnave. Ajunul Crăciunului bolnav. Revelionul bolnav. Când întrebi dacă pot lucra într-o zi liberă – nu. (…) Mesajul pe care îl am este să fac curățenie. (… ) Merele stricate, afară cu ele!”

 

În timpul unei ședințe interne, managerul detașamentului de zbor al companiei Wizz Air a spus că ”avem oportunitatea de-a face următorii zece ani de management mult mai ușor. Așa că vom ieși din această perioadă ca o forță de muncă mult mai unită, o forță de muncă care valorifică cultura WizzAir și care este ușor de gestionat.” 

 

Același manager a menționat că piloții care sunt angajați printr-o agenție de recrutare olandeză nu trebuie să fie afectați de către concedierile planificate, pentru că “sunt foarte ușor de controlat, au doar 24 de zile de concediu și sunt incredibil de ieftini”. În urma declarațiilor acestuia, înțelegem că cultura WizzAir se bazează pe maximizarea profitului cu orice preț posibil, chiar dacă asta înseamnă sacrificarea drepturilor și sănătății angajaților.

 

Cultura WizzAir, conform unui pilot italian, înseamnă a-și împinge piloții la limita umanului și a-i descuraja să-și ia concediu medical. Conform acestuia, piloții care își iau concediu medical pentru a se reface sunt considerați de companie ca fiind leneși sau nefiind performanți în poziția pe care o ocupă. Persoanele care solicită concediul medical sunt vizate de către companie și pot fi chiar raportate ca nefiind performante, neîndeplinindu-și munca așa cum trebuie.

 

Legat de motivele invocate în concedierea a 1000 de angajați, Mircea Constantin din partea Flight Personnel Union Romania (FPU)  a declarat: 

„Este extrem de îngrijorător faptul că Wizz Air a concediat aparent persoanele cu prea multe zile de concediu medical. În aviație, este obligatoriu să fii apt pentru îndeplinirea misiunilor de zbor. Există riscul de a crea un mediu în care piloții nu îndrăznesc să se declare bolnavi de teamă că își vor pierde locul de muncă” 

Decizia de a concedia angajații pe 14 aprilie 2020 a fost contestată de către Flight Personnel Union Romania (FPU), care a descris situația ca fiind abuzivă. Aceștia au invocat motivele anterior menționate: concedieri, urmate de către angajări și extinderi ale operațiunilor. La un an distanță, pe 14 aprilie 2021, companie este obligată de către Tribunalul București, Sibiu și Cluj-Napoca să reangajeze patru piloți și zece însoțitori de zbor. Această decizie nu este definitivă și poate fi atacată în apel de către WizzAir.

 

Despre verdictul instanțelor, Mircea Constantin din partea FPU România a spus că:

 

”Suntem extrem de mulțumiți cu verdictul primit de către membri noștri. Noi credem că această decizie confirmă faptul că Wizz Air a folosit pandemia pentru a-și concedia muncitorii mai experimentați, care sunt și mai bine-plătiți, pentru a putea să angajeze oameni mai slab plătiți. Este timpul ca această companie aeriană să reflecte asupra practicilor pe care le folosește în a-și trata angajații.”

 

Acesta nu este primul moment în care compania WizzAir își arată adevărata poziție în legătură cu muncitorii acesteia. În 2014, Wizz Air a concediat 19 angajați după ce au înființat și s-au alăturat unui sindicat.  În 2020,printr-o decizie în premieră a unei instanțe din România, compania a fost executată silit pentru discriminarea angajaților, fiind obligată să plătească amenda și să publice rezumatul deciziilor instanței în presa de circulație națională şi în propria publicație care se distribuie călătorilor.