Proiectul de lege privind cumulul pensiei cu salariul este o formă mascată de prelungire a vârstei de pensionare

Proiectul de lege privind unele măsuri pentru continuarea activității de către persoanele care îndeplinesc condițiile de pensionare a fost adoptat de guvern miercuri, 17 martie 2021, într-o primă lectură, Ministrul Muncii anunțând că acesta va fi trimis săptămâna aceasta la Parlament, în lipsa unei dezbateri reale cu partenerii sociali și fără a lua în considerare observațiile transmise de către aceștia.

În forma în care a fost adoptată de guvern, legea va genera mai multe disfuncționalități, ratând tocmai rezolvarea problemei centrale, și anume cumulul pensiei cu salariul pentru persoanele ieșite mai devreme la pensie, în baza unor legi speciale. În plus, efectul va fi menținerea în posturi a anumitor persoane și blocarea în consecință a acestor posturi pentru cei mai tineri, iar în companiile de stat sau cu capital majoritar de stat, care funcționează într-un mediu concurențial, efectul va fi pierderea bruscă a unui segment important din personalul calificat.

Proiectul de lege nu reprezintă altceva decât o formă mascată de prelungire a vârstei de pensionare, ceea ce este inacceptabil. Din acest punct de vedere, este de subliniat că persoanele care au îndeplinit condițiile strandard de pensionare, conform calcului actuarial, și-au îndeplinit obligația de contribuție, care să le permită să beneficieze de PENSIE.

 

Mai mult, se prevede o formă prin care salariatul, fără acordul angajatorului, rămâne în funcție până la 70 de ani, în baza simplei sale notificări, în condițiile în care capacitatea de muncă a lucrătorului respectiv nu este supusă niciunui test sau filtru. Care va fi efectul în fapt? Se conservă persoanele existente în funcție pentru încă cinci ani, ceea ce nu va permite promovarea noii generații.

Motivarea pentru această măsură se bazează aparent pe realizarea unei economii la sistemul de pensie. Din datele prezentate, acest lucru nu se justifică, nici ca număr existent de beneficiari, nici ca valori recuperate, însă presupune în schimb, negarea unor drepturi. A face economie prin ne-acordarea unor drepturi nu reprezintă altceva decât un mod cinic, iresponsabil și neconstituțional de a realiza politici publice.

Dacă se dorește echilibrarea sistemului de pensii trebuie luate o serie de măsuri, existente în forma inițială a legii (din 2001), printre care menționăm revenirea la prevederea conform căreia fiecare cetățean care are un venit anual brut de minim 3 salarii minime brute, să fie obligat să contribuie la sistemul de pensii, și implicit să beneficieze, conform contribuției sau revenirea la o contribuție comună (angajator+angajat). Să ne amintim că în 2001, această contribuție a fost de 35%, astăzi este de 25%, exclusiv în sarcina angajatului, din care se trimite 3,75% la pilon II de pensii. În consecință, la pilonul I rămâne numai 21,25%, contribuție care de altfel nu este plătită proporțional de către toți cei care au venituri.

Aplicarea prevederilor proiectului de lege și societăților comerciale cu capital majoritar sau integral de stat, reprezintă o formă de eliminare a competitivității dintre operatorii din același domeniu, în piața privată și de stat,  prin defavorizarea companiilor de stat, ceea ce poate reprezenta și o formă de subminare a economiei naționale.

In fapt, proiectul NU REZOLVA problema sesizată, aceea că persoanele ieșite la pensie pe baza legilor speciale, să nu poata cumula salariul cu pensia într-o instituție publică, până la împlinirea vârstei standard de pensionare.

Confederația Națională Sindicală Cartel ALFA solicită retragerea proiectului de lege în forma actuală și reluarea consultărilor cu partenerii sociali astfel încât soluția legislativă să răspundă problemelor reale și să vină cu soluții adecvate și aplicabile. Până în acest moment, propunerile Ministerului Muncii, validate de întregul executiv arată că nu se dorește o soluție corectă la problema cumulului pensiei cu salariul, ci doar realizarea în mod arbitrar de economii la buget, prin amputarea unor drepturi individuale.